Köpsvilkår

Gäller fr o m 1 november 2022

Allmänt

Dessa villkor (”Villkoren”) gäller för https://fialipo.se, (“Tjänsten”, “Tjänsterna”, ”Fialipo”).

TJÄNSTEN tillhandahålls av https://fialipo.se (”Fialipo”, ”vi”, eller ”oss”), och är tillståndshavare och utgivare av tjänsterna. Https://fialipo.se som tillhandahåller TJÄNSTEN drivs av Fialipo ApS, CVR-nr. 40276424, Sleipnersvej 17, Port 3, 4100 Ringsted (”Fialipo”).

E-post: info@fialipo.se

Betalning

Vi accepterar följande kort: Visa, Mastercard.

Vi tar inga kortavgifter.

Beloppet dras först från ditt kort när varan skickas.

Frakt

Frakt på fialipo.se är gratis för prenumeranter, för icke-prenumeranter kostar det 59 kr. Ditt paket/paket levereras med GLS eller PostNord från vår leverantör (3-10 dagar) - Lagervaror skickas till närmaste paketbutik / postkontor (1-3 dagar)

Ångerrätt på varor

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss.

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag du mottog din vara. Har du beställt flera olika varor i en beställning, men de levereras individuellt, löper tidsfristen från den dag du får den sista varan.

Tidsfristen innebär att du har 14 dagar på dig från mottagandet att meddela oss att du vill ångra ditt köp. Du kan skicka ett mail till info@fialipo.se eller använda standardformuläret för avbokning, som du hittar längst ner i handelsvillkoren.

Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan utan att samtidigt meddela oss. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns det en blankett som du kan använda dig av: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett.

Hävning av del av köpet

Om du har köpt flera varor av oss har du möjlighet att returnera en eller flera varor, även om de köpts i en beställning.

Observera att du inte får tillbaka fraktkostnaderna om du ångrar en del av ditt köp.

Ingen ångerrätt

Dessa avtal kan inte sägas upp:
Leverans av förseglade varor som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte lämpar sig för retur och där förseglingen har brutits efter leverans.

Lämna tillbaka

När du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan till oss.

Du måste själv betala för att paketet ska returneras och du är ansvarig om det uppstår skador under transporten.

Kostnaderna för att returnera dessa varor förväntas kosta maximalt: 39

Varans skick när du skickar tillbaka den

Om varan har tappat i värde och det beror på att du har använt den på annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktionssätt, kan du endast få tillbaka en del av köpeskillingen.

Hur mycket du kan få tillbaka beror på varans kommersiella värde, och i vissa fall kan det innebära att du bara kan få tillbaka fraktkostnaderna.

Vi rekommenderar att du skickar tillbaka varan i originalförpackningen.

Om originalförpackningen saknas kan detta leda till att varans värde minskar.

Återbetalning av köpesumman

Om du ångrar ditt köp får du pengarna tillbaka. Om varan är försämrad drar vi av det belopp du är ansvarig för.

Vi återbetalar alla betalningar som erhållits från dig, inklusive leveranskostnader (det gäller dock inte extra leveranskostnader i de fall du har valt en annan leveransform än den billigaste standardleveransformen som vi erbjuder), senast 14. dagar från den dag vi mottagit ditt meddelande om att du vill säga upp avtalet.

Vi returnerar pengarna med samma betalningsmedel som du använde vid köpet, om vi inte har kommit överens om annat.

Vi kan hålla inne betalningen tills vi har tagit emot varan, såvida du inte skickar oss dokumentation om att du har returnerat den.

Klagorätt

När du handlar hos oss som konsument gäller köplagens regler för köp av varor. Det innebär att du har rätt att klaga i 24 månader.

Om ditt klagomål är berättigat innebär det att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avdrag på priset, beroende på den specifika situationen.

Du måste annonsera inom "skälig tid" efter att du upptäckt felet. Om du gör en reklamation inom två månader efter att felet upptäckts kommer reklamationen alltid att komma i rätt tid.

Om klagomålet är berättigat återbetalar vi dina (rimliga) fraktkostnader. Varan ska alltid skickas tillbaka i korrekt förpackning. Kom också ihåg att få ett kvitto på frakt så att vi kan ersätta dig för fraktkostnader.

Vi tar bara emot paket som skickas direkt till adressen.

När du returnerar varan, vänligen inkludera en detaljerad beskrivning av problemet.

Retur av skadad/defekt vara

Har din produkt skadats eller har en defekt vid leverans? Då är det viktigt att du meddelar vår kundtjänst så snart som möjligt via e-post info@fialipo.se.

Här får du instruktioner om hur processen/behandlingen kommer att gå till. Det är viktigt att du följer dem så att ärendet kan hanteras så snabbt som möjligt. Observera att handläggningen av ärendet kan ta upp till 24 timmar

Personuppgiftspolicy

Vi behöver följande information när du handlar hos oss:

Namn, adress, telefonnr. och e-postadress.

Vi registrerar och vidarebefordrar de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera varorna till dig.

Personuppgifterna registreras hos https://fialipo.se och lagras i fem år, varefter uppgifterna raderas.

Vi samarbetar även med en rad andra företag som lagrar och behandlar data. Företagen behandlar endast information för vår räkning och får inte använda den för sina egna syften.

Vi samarbetar endast med databehandlare i EU eller i länder som kan ge din information tillräckligt skydd.

Den personuppgiftsansvarige på https://fialipo.se är Fialipo ApS.

Du har rätt att få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig. Om du anser att informationen är felaktig har du rätt att få den rättad. I vissa fall är vi skyldiga att radera dina personuppgifter om du ber om det. Det kan t.ex. vara om dina uppgifter inte längre är nödvändiga i förhållande till det syfte för vilket vi skulle använda dem. Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagen. Du kan skriva till oss på: info@fialipo.se

Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse.

Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist

Om du som konsument vill klaga på ditt köp måste du kontakta info@fialipo.se. Om vi inte kan hitta en lösning kan tvist lösas antingen av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN: https://www.arn.se/) som tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist, eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR: https://ec.europa.eu/odr). Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer.

Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Om du bor i ett annat EU-land än Sverige kan du klaga till EU-kommissionens onlineklagomålsportal här - https://ec.europa.eu/odr

Standard ångerblankett (Detta formulär fylls i och returneras endast om ångerrätten utnyttjas):
https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett.

Kontaktuppgifter

Om du har frågor eller kommentarer till denna policy eller vill upprätthålla en eller flera av dina rättigheter enligt beskrivning, kan du kontakta:
Fialipo ApS, CVR-nr. 40276424, Sleipnersvej 17, Port 3, 4100 Ringsted
E-post: info@fialipo.se